Ryk dig – sammen med os

5 gode råd om præsentationsteknik

5 gode råd til at forbedre din præsentationsteknik

Læs dem og styrk din fremførelse

De 5 gode råd om præsentationsteknik er til dig, som vil have ekstra gennemslagskraft, når du leverer dit indhold. Rådene hjælper dig blandt andet til at varme din stemme op, sætte sidste touch på klarheden af dit budskab samt få det allerbedste ud af dine tilhøreres opmærksomhed.

1. Brug en anekdote til at skabe nærvær

I de første 30 sekunder foran publikum har du deres udelte opmærksomhed og nysgerrighed, og derfor skal indledningen af din præsentation bruges rigtigt. Inden du kaster dig ud i fagligheden og dine planlagte budskaber, kan det være en god idé at lægge ud med noget, publikum kender i forvejen. Det kan være en charmerende anekdote om vejarbejdet nede på hjørnet, kaffen på stedet, eller datteren, der ikke ville have sko på i morges. Meningen er at skabe en forbindelse mellem dig og dine tilhørere, hvilket i retorikken kaldes common ground. Start altså med at skabe et fælles udgangspunkt ud fra noget, dit publikum kender til, og tag så hul på det egentlige indhold. Kort sagt: Hvis dine tilhørere kan forholde sig til dig som menneske, hører de bedre efter det, du siger.

2. Lav en fængende afslutning på din præsentation

Din afslutning er altid vigtig, fordi den tit er det ved præsentationen, folk husker bedst. Sørg for at opsummere den vigtigste information. Gentag dine hovedpointer i afslutningen, og brug retoriske virkemidler til at understrege dem som fx:

      Bogstavrim –  flere flagskibe i flåden

      Tredeling – Jeg kom, jeg så, jeg sejrede

      Chiasmer – Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country

Sproglegen er med til at gøre din afslutning mere fængende og nemmere at huske – både for dig og dine tilhørere. Det betyder, at du kan holde øjenkontakt med dem, når du runder af, og de kan huske din afsluttende pointe. Øjenkontakten viser overskud, nærvær og fokus, så glem alt om at læse op fra dine slides for at få det hele med. Den går ikke. Især ikke til sidst!

3. Varm din stemme op inden præsentationen

På dagen for præsentationen er det en rigtig god forberedelse at varme din stemme op, så den er i topform under dit oplæg. Her får du tre nemme øvelser, som du kan lave hvor som helst:

  • Fyld et glas eller en flaske halvt op med lunkent vand, og lav bobler med et tykt sugerør. Denne øvelse varmer strubehovedet op og samler stemmen. Det er vigtigt, at du ikke spænder i struben og laver for voldsomme bobler; prøv at slappe af i struben, så du kan mærke boblerne massere struben. Brug 3-4 minutter på denne øvelse.

  • Lav med lukket mund 8 cirkler med tungen på indersiden af din kind, først den ene, så den anden vej. Stræk tungen langt ud af munden for at aflaste og hvil et øjeblik. Gentag i modsatte side. Denne øvelse varmer din tunge op.

  • Fold en knytnæve og stik 2-3 bøjede fingre ind i munden. Hold hånden der, mens du prøver at tale – og fokusér på at over-udtale alle konsonanter. Denne øvelse skaber plads i svælget og forbedrer din artikulation. Brug ca. 1 min på denne øvelse.

4. Lav powerposes inden din præsentation og få superkræfter

For at få ekstra råstyrke og gennemslagskraft lige inden din præsentation kan du kaste dig ud i fænomenet powerposes. Stil dig som Superman, Peter Pan eller Wonderwoman, og frigiv præstationsfremmende stoffer, der gør dig mere selvsikker og giver dig et energi-boost. Husk, det nok er bedst at lave dine powerposes, før du står på scenen eller træder ind i mødelokalet…

5. Anerkend rummet når du holder din præsentation

Anerkend det, der sker undervejs. Sker der noget uventet eller forstyrrende under dit oplæg, så lad være med at ignorere det. Forstyrrer det dig, så forstyrrer det formodentlig også dine tilhørere. Anerkend forstyrrelserne; er der behov for pause eller et lille grin, hvad enten det er pga. larm eller en uventet forhindring, så tag konsekvensen og giv plads til at tackle situationen. Det viser, at du er tilstede i nuet og kan håndtere det uforudsete – og det styrker din troværdighed.

Det var 5 råd til at styrke din fremførelse – god fornøjelse med at bruge dem.

Få vores gratis e-håndbog om præsentationsteknik i din indbakke - 50 sider fyldt med værktøjer, øvelser og gode råd.

Styrk din kommunikation og gennemslagskraft med vores kurser og 1:1 træning

3 fordele for dig ved vores åbne kurser

- Små hold (max 6 deltagere)
- God tid til øvelser, træning og feedback
- Erfarne og universitetsuddannede undervisere

Og er I en gruppe, en afdeling eller hele virksomheden, så leverer vi gerne et skræddersyet kursus, workshop, foredrag etc. til jer.

Ryk dig – sammen med os

Del denne artikel

Læs mere om mundtlig formidling:

Få din håndbog med første nyhedsbrev

–  50 siders e-bog i præsentationsteknik
–  Tips & tricks
–  Rabatter og tilbud

OBS! Tjek din spam, hvis du ikke modtager en e-mail fra os.