Styrk dine præsentationer og løft din performance med retoriske virkemidler
Her kan du læse om tre værdifulde virkemidler, du kan bruge til at styrke din kommunikation og gennemslagskraft:
- Talepauser
- Metasprog
- Gentagelsen
1. TALEPAUSER – tavshed er guld, når du taler. Pausen er en helt stille måde at skabe ro, opmærksomhed og højdepunkter på.
3 hurtige fordele ved at bruge talepauser i dine præsentationer:
- Talepausen kan du bruge som et godt redskab til at få styr på din vejrtrækning og sænke dit taletempo. Især hvis din puls er kommet lidt for højt op under din indledning, eller du er lidt nervøs. Talepausen giver både dig og dine modtagere tid til at trække vejret og fordøje dine guldkorn.
- Talepausen kan du bruge til at skabe fuld opmærksomhed ved at vente med at sige noget. Når alle sidder og forventer, at du snart siger noget, og alles øjne er rettet mod dig – så ved du, at du har deres fulde opmærksomhed.
- Talepausen kan du altid bruge aktivt til at skabe højdepunkter. Fx når du starter på et nyt emne eller vil understrege en pointe. En kort kunstpause, inden (og efter) du præsenterer pointen, skaber et højdepunkt og styrker modtagernes fokus på dit budskab. Det er en nem, effektiv og behagelig måde at styrke din gennemslagskraft på.
2. METASPROG – tal dette sprog, når du holder oplæg og præsentationer. Så inviterer du dine modtagere til at lytte fra start til slut – og hjælper dem til at blive på sporet.
Når vi lytter til præsentationer, fader de fleste af os ind og ud undervejs. Det behøver ikke være, fordi vi keder os – det kan også være, at vi tænker over, hvad der er blevet sagt. Så en af dine fornemmeste opgaver som taler er at hjælpe dine modtagere til at orientere sig, når de har været mentalt væk et øjeblik. Til det kan du bruge metasprog – altså det ”sprog”, der ligger uden om selve indholdet og skaber retning, flow og mening for dine modtagere.
3 gode grunde til at bruge metasprog i dine præsentationer:
- ORIENTÉR (gerne efter en fængende start) dine modtagere om, hvad de skal opleve under din præsentation (fx formål, emner, afsnit, form, pauser og tidsforløb). Sådan giver du fra begyndelsen dine modtagere et overblik over, hvad de kan forvente. På den måde sidder de ikke og tænker på omridset for din præsentation, men kan i stedet koncentrere sig om dine pointer og budskaber. Overvej altid, hvilke rammer der kan være vigtige at orientere dine modtagere om.
- OPSUMMÉR for dine modtagere undervejs ved at samle op mellem dine forskellige emneskift, konklusioner og hovedbudskaber. ”Vi har nu set, hvordan…” og ”Vi går nu videre til…” osv. Opsummeringerne giver dig mulighed for at levere din pointe igen, og samtidig kan du kan få guidet dem, der var fadet ud, tilbage på sporet.
- OPFORDR sidst i præsentationen dine modtagere til at huske og handle på det, du ønsker. På den måde får du i din afslutning og konklusion lagt de sidste skinner på sporet, som dine modtagere selv kan rulle videre på.
3. GENTAGELSENS magt – skab fokus på dit hovedbudskab ved at forfine og gentage det.
Vi kan ikke huske alt, hvad vi hører under en præsentation, så derfor kan du med fordel arbejde med at forme, forfine og ikke mindst gentage dit hovedbudskab – altså gentage det vigtigste, modtagerne skal tage med sig.
”I have a dream” blev gentaget som et omkvæd af Martin Luther King i hans historiske tale fra 1963. Og den ikoniske sætning kan de fleste huske at have hørt, også selvom de ikke oplevede talen eller først blev født mange år efter.
Her er 3 gode råd til at arbejde med dit hovedbudskab, så dine modtagere husker det (for altid):
- Fokusér, formulér og forfin dit hovedbudskab både sprogligt og rytmisk, så det ligger godt i munden og klinger godt i øret. Det gør det nemmere for dine modtagere at huske det bagefter. Du kan godt variere præsentationen af dit hovedbudskab, men har du fået lavet en velklingende sætning, så brug den flere gange undervejs.
- Gentag som minimum din hovedpointe i begyndelsen, i midten og i din afslutning af præsentationen. Gentagelsen giver genkendelse og markerer, hvad der er vigtigst, og hvad dine modtagere skal huske og handle på.
- Inden din præsentation kan du lave en lille lakmusprøve på dit budskab: Kan du ikke selv formulere dit vigtigste hovedbudskab i en enkelt, overbevisende sætning, der er let at huske – så kan dine modtagere helt sikkert heller ikke efter din præsentation!
——-
Det var 3 retoriske virkemidler fra Retorikfirmaet for denne gang – god fornøjelse med at bruge dem til at øge din gennemslagskraft og modtagernes oplevelse.
Vi vender tilbage med flere virkemidler til dig snarest.
Henrik Høen-Beck
Partner, kontaktchef og rådgiver
Har du spørgsmål til artiklen eller til din næste præsentation, så kontakt mig endelig.
Skriv til mig på hh@retorikfirmaet.dk eller ring på +45 60 14 14 12.