Ryk dig – sammen med os

Gode råd til din PowerPoint-præsentation

5 retoriske råd til at løfte din PowerPoint-præsentation - kom af med dine unoder

Du kender det måske fra dig selv. Måske fra chefen, en leverandør eller en kollega. Præsentationer med alt for mange slides, alt for mange budskaber og alt for meget tekst. Rigtig mange bruger PowerPoint uhensigtsmæssigt, så deres slides ikke gavner deres performance, men i stedet modarbejder den.

Så hvordan bliver vi bedre til IKKE at spilde hinandens tid og bedre til IKKE at tabe vores vigtige budskaber på gulvet? Se herunder, hvor mange af unoderne du er ramt af, og brug de 5 gode PowerPoint-råd næste gang, du skal lave en PowerPoint-præsentation.

 

“Jeg åbner PowerPoint som det første, når jeg skal forberede en præsentation”

Rigtig mange har en tendens til at åbne PowerPoint og gå i gang med at forme deres præsentation i programmet som det første. Men det er ikke en god start, da det så er formatet og funktionerne, der former din præsentation, frem for hvad der er vigtigt for dine modtagere at høre.

PowerPoint-råd 1 - tegn dine slides før du åbner PowerPoint:

I stedet for at starte med at åbne PowerPoint, så fokusér først på, hvad formålet med din præsentation er? Hvad dine hovedbudskaber skal være? Hvad modtagerne skal have at vide for, at du kan rykke dem? Tegn gerne dine slides på papir med dine hovedbuskaber til at starte med, så du har fokus på formidlingen frem for på PowerPoint-funktionerne. En ekstra fordel her er også, at du sjældent tegner så mange slides, som du ville lave i PowerPoint, så på den måde får du minimeret overflødigt fyld.

“Jeg har slides med mange pointer, som jeg læser op for publikum”

Dine modtagere kan læse dine slides meget hurtigere, end du kan læse dem op. Så at have slides med en masse synlige pointer, du står og læser op, er en rigtig dårlig kommunikationssituation, fordi dine pointer er sivet ind hos dit publikum lang tid inden, du selv får fortalt pointerne.

PowerPoint-råd 2 - tag ejerskab over dine pointer:

Når du har slides med flere pointer, så sørg for, at de bliver klikket frem enkeltvist, så du selv får æren af at præsentere dine pointer.

“Jeg er jo ikke den bedste til at præsentere, så PowerPoint er mit huskeværktøj”

Ofte er det en dårlig idé at skrive alt ned for så at læse det højt for en forsamling. Man sikrer sig godt nok, at man får det hele med, men problemet er, at dine modtagere formodentlig ikke får særligt meget med sig, når du blot læser mere eller mindre op. De ville nok have fået mere ud af at få teksten tilsendt og sparet tid i samme omgang.

PowerPoint-råd 3 - skriv ikke alt ind på dine slides:

Heldigvis har PowerPoint et note-felt, som du kan se på din egen fremvisningsskærm, hvor du kan skrive hjælpetekster ind. Ellers anbefaler vi på det varmeste at bruge talekort eller printede noter, hvis man gerne vil have huskesedler. Og husk også, at det rent retorisk er meget bedre for dine modtagere, at du måske misser nogle detaljer frem for, at du læser alt op. De ved alligevel ikke præcis, hvad du havde tænkt dig at sige.

“Jeg ser mere på mine slides end på mit publikum”

Hvis du følger rådene herover, så skulle det gerne allerede blive nemmere at holde fokus på at formidle direkte til dine modtagere frem for at stå med ryggen til dem. Det gør ikke noget at vende sig mod sine slides og fremhæve en pointe eller en vigtig del af en graf, men det er dig, der er formidleren og ikke dine slides.

PowerPoint-råd 4 - vær hovedpersonen og højdepunktet:

Hav fokus på dit publikum i stedet for ryggen til dem – det er dig, der skal skabe højdepunkterne, den rette stemning og give dine budskaber liv.

“Alle mine slides køres af på den samme måde”

I de fleste gode fortællinger er der tænkt over indledning, temaer, afsnit, overgange og afslutning, så historien ikke præsenteres på en lang ensartet måde. Det skal du også gerne tænke over, når du laver en præsentation – at du har styr på dit meta-sprog, som du bruger til at guide dit publikum og til at føre din fortælling frem og i mål.

PowerPoint-råd 5 - brug metasprog til at føre din fortælling frem:

Hav fokus på at bringe dit meta-sprog i spil i forberedelsen af præsentationen, så du med udvalgte slides (og imellem dem) kan tydeliggøre, hvor vi er i din fortælling, hvor vi har været, og hvor vi skal hen. På den måde er du godt rustet til fx at skabe overblik, højdepunkter og klapsalver, når du står foran dit publikum.

Det var de 5 retoriske råd om PowerPoint, som vi håber, du kan bruge til din næste præsentation. Og så husk, at det ikke bare er sådan lige at lave en god præsentation på nul-komma-fem, så brug gerne noget tid på at indarbejde rådene i din forberedelse. Så skal det nok betale sig, når du er på – både for dig og dine modtagere 🙂

Artiklen er skrevet af Henrik Høen-Beck

Artiklen er skrevet af Henrik Høen-Beck

Partner, kontaktchefchef og rådgiver

Har du spørgsmål til artiklen eller til din næste præsentation, så kontakt mig endelig.

Skriv til mig på hh@retorikfirmaet.dk eller ring på +45 60 14 14 12.

Få vores gratis e-håndbog om præsentationsteknik i din indbakke - 50 sider fyldt med værktøjer, øvelser og gode råd.

Styrk din kommunikation og gennemslagskraft med vores kurser og 1:1 træning

3 fordele for dig ved vores åbne kurser

- Små hold (max 6 deltagere)
- God tid til øvelser, træning og feedback
- Erfarne og universitetsuddannede undervisere

Og er I en gruppe, en afdeling eller hele virksomheden, så leverer vi gerne et skræddersyet kursus, workshop, foredrag etc. til jer.

Ryk dig – sammen med os

Del denne artikel

Læs mere om mundtlig formidling:

Få din håndbog med første nyhedsbrev

–  50 siders e-bog i præsentationsteknik
–  Tips & tricks
–  Rabatter og tilbud

OBS! Tjek din spam, hvis du ikke modtager en e-mail fra os.