5 retoriske råd til at løfte din PowerPoint-præsentation - kom af med dine unoder
Du kender det måske fra dig selv. Måske fra chefen, en leverandør eller en kollega. Præsentationer med alt for mange slides, alt for mange budskaber og alt for meget tekst. Rigtig mange bruger PowerPoint uhensigtsmæssigt, så deres slides ikke gavner deres performance, men i stedet modarbejder den.
Så hvordan bliver vi bedre til IKKE at spilde hinandens tid og bedre til IKKE at tabe vores vigtige budskaber på gulvet? Se herunder, hvor mange af unoderne du er ramt af, og brug de 5 gode PowerPoint-råd næste gang, du skal lave en PowerPoint-præsentation.
“Jeg åbner PowerPoint som det første, når jeg skal forberede en præsentation”
Rigtig mange har en tendens til at åbne PowerPoint og gå i gang med at forme deres præsentation i programmet som det første. Men det er ikke en god start, da det så er formatet og funktionerne, der former din præsentation, frem for hvad der er vigtigt for dine modtagere at høre.
PowerPoint-råd 1 - tegn dine slides før du åbner PowerPoint:
I stedet for at starte med at åbne PowerPoint, så fokusér først på, hvad formålet med din præsentation er? Hvad dine hovedbudskaber skal være? Hvad modtagerne skal have at vide for, at du kan rykke dem? Tegn gerne dine slides på papir med dine hovedbuskaber til at starte med, så du har fokus på formidlingen frem for på PowerPoint-funktionerne. En ekstra fordel her er også, at du sjældent tegner så mange slides, som du ville lave i PowerPoint, så på den måde får du minimeret overflødigt fyld.
“Jeg har slides med mange pointer, som jeg læser op for publikum”
Dine modtagere kan læse dine slides meget hurtigere, end du kan læse dem op. Så at have slides med en masse synlige pointer, du står og læser op, er en rigtig dårlig kommunikationssituation, fordi dine pointer er sivet ind hos dit publikum lang tid inden, du selv får fortalt pointerne.
PowerPoint-råd 2 - tag ejerskab over dine pointer:
“Jeg er jo ikke den bedste til at præsentere, så PowerPoint er mit huskeværktøj”
Ofte er det en dårlig idé at skrive alt ned for så at læse det højt for en forsamling. Man sikrer sig godt nok, at man får det hele med, men problemet er, at dine modtagere formodentlig ikke får særligt meget med sig, når du blot læser mere eller mindre op. De ville nok have fået mere ud af at få teksten tilsendt og sparet tid i samme omgang.
PowerPoint-råd 3 - skriv ikke alt ind på dine slides:
“Jeg ser mere på mine slides end på mit publikum”
PowerPoint-råd 4 - vær hovedpersonen og højdepunktet:
“Alle mine slides køres af på den samme måde”
I de fleste gode fortællinger er der tænkt over indledning, temaer, afsnit, overgange og afslutning, så historien ikke præsenteres på en lang ensartet måde. Det skal du også gerne tænke over, når du laver en præsentation – at du har styr på dit meta-sprog, som du bruger til at guide dit publikum og til at føre din fortælling frem og i mål.
PowerPoint-råd 5 - brug metasprog til at føre din fortælling frem:
Hav fokus på at bringe dit meta-sprog i spil i forberedelsen af præsentationen, så du med udvalgte slides (og imellem dem) kan tydeliggøre, hvor vi er i din fortælling, hvor vi har været, og hvor vi skal hen. På den måde er du godt rustet til fx at skabe overblik, højdepunkter og klapsalver, når du står foran dit publikum.
Det var de 5 retoriske råd om PowerPoint, som vi håber, du kan bruge til din næste præsentation. Og så husk, at det ikke bare er sådan lige at lave en god præsentation på nul-komma-fem, så brug gerne noget tid på at indarbejde rådene i din forberedelse. Så skal det nok betale sig, når du er på – både for dig og dine modtagere 🙂
Artiklen er skrevet af Henrik Høen-Beck
Partner, kontaktchefchef og rådgiver
Har du spørgsmål til artiklen eller til din næste præsentation, så kontakt mig endelig.
Skriv til mig på hh@retorikfirmaet.dk eller ring på +45 60 14 14 12.