Veltalende i den virtuelle verden
”Jeg savner håndtrykket”, var det første Mie Møller Nielsen udbrød, da Retorikfirmaet spurgte ind til online kommunikation. Det er hun ikke alene om. Vi er mange, der savner at kunne se vores kolleger i øjnene, når vi taler med dem. At høre deres stemmer uden lydproblemer og forsinkelser. Og vi savner ikke mindst den sædvanlige smalltalk over en god kop kaffe!
”Jeg bryder mig ikke specielt meget om det, må jeg ærligt indrømme.
Jeg synes, at det er udfordrende. Sindssygt udfordrende!”
Retorikfirmaet har talt med Mie Møller Nielsen, der er sekretariatschef i Forum for Mænds Sundhed. Hver dag svømmer Mie rundt i online møder, virtuelle konferencer og webinarer, når hun skal engagere og motivere forskellige fagpersoner, medarbejdere og samarbejdspartnere. For hende har det været en kæmpe omvæltning at kommunikere online.
Et udfordrende univers fuld af fristende forstyrrelser
”Hej derude, går jeg klart igennem?”, er ingen udsædvanlig startreplik på et online møde. Hånd i hånd går replikken sammen med det til tider bizarre digitale vink og de drilske lydproblemer, der til enhver tid føler sig velkomne.
Det er den relationsskabende del af din kommunikation, der lider mest. I disse situationer er motivation og engagement det springende punkt, og det er her, vi kommer til kort. ”Når man skal sælge et budskab til nogen eller have en aftale i hus, bliver det tydeligt, at det online ikke kan det samme”, siger Mie, der finder det svært at skabe den rette stemning og grundigt overvejer, hvordan hun holder sine modtagere til ilden.
Hvordan tager du kampen op? 3 vigtige trin i online kommunikation
Mod et hav af forstyrrende fristelser kæmper du om din modtagers opmærksomhed. Vil du undgå at snuble på ruten mellem dig og din modtager, er der alligevel nogle trin, du bør kende til.
Overblikket: Hvilken situation er du formidler i?
For at brænde igennem på skærmen skal du fokusere på, hvad der skal ske før, under og efter den konkrete situation. Som det første forholder Mie sig til, hvilken type af situation der er tale om. Hvordan taler hun til hvem om hvad? Her er det også vigtigt at have for øje, hvordan dine modtagere oplever dig gennem skærmen. Der er forskel på, om de sidder individuelt eller i grupper, i hjemmet eller på deres arbejdsplads.
Online interaktion: Hvad har du behov for?
Dernæst vurderer Mie, om hun vil gøre brug af chatfunktionen og en moderator til at administrere den som en af flere måder at skabe interaktion på, når du kommunikerer online. Det virtuelle whiteboard, breakout rooms og polls er andre måder at skabe dialog på. Som online formidler får du ved hjælp af disse værktøjer muligheden for at henvende dig direkte til dine modtagere, bede dem reflektere over et bestemt emne og meget mere, der er med til at skabe den rette stemning præget af inddragelse og interaktion.
”Synes de, at man er røv og nøgler eller meget interessant? Det har man jo absolut ingen idé om. Ved at bruge chatten kan jeg bedre fornemme interessen hos modtagerne.”
Den begrænsede bevægelse: Hvad med dit kropssprog?
Undervejs i din præsentation skal du være opmærksom på din stemme, mimik og gestik. Mie foretrækker at være i fuld figur ved webinarer og lidt tættere på kameraet ved møder. Hun er også altid opmærksom på, hvordan hun benytter sin stemme og gestik til at skabe en dynamisk stemning. For at gøre din gestik mere tilgængelig, kan du med fordel rykke en halv til en hel meter tilbage fra kameraet. På den måde understøtter du dit indhold, udtrykker engagement og skaber stemning. Det er også en god idé at stille sig op og bruge sin gestik, selvom dine modtagere ikke kan se det. Det vil både forbedre din volumen i stemmen og dine betoninger af vigtige ting.
Omstil dig selv: SKAL-ting er aldrig sjove
’Se muligheder frem for begrænsninger’, kan måske lyde som en kliché, men det er den rette indstilling at have til online kommunikation. Mange møder bliver mere effektive og afvikles hurtigere. Du kan nå ud til rigtig mange på én gang og kommunikere med mennesker på den anden side af kloden. Online kommunikation er fuld af fantastiske fordele.
Men savnet til den fysiske fortid giver os en tendens til at sammenligne den online situation med den fysiske. Sammenligner du derimod med opkaldet eller mailen, vil din indstilling være en anden. ”Det er dejligt at få sat ansigt på dem, man endnu ikke kender, og se, hvordan ens kolleger har det,” siger Mie, der har langt flere online møder end opkald.
”Jeg havde en undervisningsseance med tolv mennesker. Jeg genså seancen
efterfølgende og tog mig selv i at ligne en due, der nipper i jorden, fordi jeg
skulle se rundt på alle for at sikre mig, at de alle sammen var med.”
Vi går forhåbentlig snart en lysere tid i møde – en tid, hvor online kommunikation er et valg og ikke en nødvendighed. Lige nu har vi ikke andre muligheder end at bevæge os varsomt rundt i den virtuelle verden, hvor vi hver dag bliver bedre til at håndtere de udfordringer, vi støder på. Selvom Mie ikke er i tvivl om, at Forum for Mænds Sundhed kommer til at kommunikere online i fremtiden, længes hun efter det fysiske format. Men vi må savne håndtrykket lidt endnu.
Se også vores kursus i online formidling og virtuel mødeledelse.