Ryk dig – sammen med os

5 gode råd til at få styr på folk og forstyrrelser

5 gode råd til at få ro og orden i salen, til møder og i undervisningslokalet

De fleste kender det med at blive forstyrret eller afbrudt. Vi er nemlig ikke automatisk magneter for andre menneskers opmærksomhed hele tiden, og det er stoffet, vi skal formidle, heller ikke altid. Derfor kan der opstå forstyrrelser, afbrydelser og tab af fokus på dig.

Her får du fem praktiske råd til, hvordan du kan stoppe larmen, håndtere modstand og øge fokus på dig, når du taler i en forsamling.

1. Få larmen stoppet uden at hæve stemmen

Kan du huske i skolen? Et godt gammelt klasselærertrick var at gå hen til de larmende elever, da der jo så kom særligt meget opmærksomhed på dem, og læreren også indikerede sin position overfor de larmende elementer. Det er ikke sikkert, at det virker i alle skoleklasser i dag eller på alle arbejdspladser, men mekanismen i det er, at du ved at flytte dig tættere på forstyrrelsen og tale derfra, får flyttet alles opmærksomhed derhen, og så ophører larmen som regel.

2. Træd et skridt frem og mød modstanden

Når vi bliver overrumplet verbalt af andre, er det en naturlig refleks, at vi trækker os tilbage rent fysisk. Hvis du sidder ned, rykker du dig måske lidt bagud i stolen, og står du op, træder du måske et skridt eller to tilbage. Det øger afstanden til den anden. Så kommer der et overrumplende spørgsmål eller synspunkt, når du holder et oplæg, kan det virke, som om du flygter, når du øger afstanden. So stand your ground, eller gå lidt fremad, når du svarer. På den måde signalerer du overskud og interesse i dialogen.

3. Går du i stå, så stop op

Måske har du prøvet at gå i stå. Måske fordi du glemmer, hvad du ville sige, fordi du bliver afbrudt, eller fordi du har talt ud ad en tangent og glemt din pointe. Rigtig mange oplever, at de kan gå i stå på scenen. Og derfor er det ikke så overraskende for dit publikum, hvis det skulle ske for dig. Dit publikum oplever det sjældent så voldsomt, som du måske selv gør. Men går du i stå, så stop lige op… Træk vejret… Stille og roligt… Giv dig selv tid. Tænk over, hvad du nu vil sige. Vent med at gå i gang, til du er klar. Du kan fx lave en sproglig overgang, hvor du fører folk tilbage på det spor, du selv lige har fundet tilbage til. ”Nå, men tilbage til emnet…” eller ”Hele pointen her er altså…” På den måde guider du dig selv og tilhørerne tilbage. Og husk, at den lange pause-stilhed, du selv kunne opleve som lang på scenen, ikke nødvendigvis føles særligt lang for dine modtagere.

4. Problemer skal ikke ties ihjel

Mødelederen står og roder med udstyret og kan ikke få pc’en til at linke til skærmen. Mødelederen siger ikke noget og roder videre med udstyret. Imens sidder mødedeltagerne passive. Tankerne får frit spil. Hvad sker der? Tager det lang tid? Kommer der styr på tingene? Og mødelederen mister stille og roligt styring og troværdighed.

Det går selvfølgelig ikke. Så husk: Er der tekniske problemer eller andre forstyrrelser i lokalet, så adressér dem endelig. På den måde afmystificerer du situationen, kommer i kontakt med dine tilhørere og inddrager dem måske endda i løsningen. Du skal selvfølgelig ikke altid fortælle alt om alt, men når der er forstyrrelser, så tag ansvar og få løst det åbenlyst. På den måde har du styringen og folks opmærksomhed – og så sidder de ikke og er overladt til deres egen undren. Når du tager styringen i sådanne situationer, styrker det faktisk din gennemslagskraft og troværdighed. Så stå frem og fortæl, så alle er i samme båd – med dig som kaptajn.

5. Det sidste råd er ikke et råd, men retorisk visdom

Faktisk kan du nok undgå en god del af ovenstående situationer ved at følge en af retorikkens grundsten: At forberede dig til den konkrete kommunikationssituation. Så er du nemlig klar til at tage ordet, styringen og publikum i din hule hånd. Du kan forberede dig effektivt ved at forholde dig til disse tre spørgsmål:

  • Hvem er dine modtagere, hvordan skaber du en god relation til dem?
  • Hvad vil du have, de som minimum har forstået og husker efterfølgende?
  • Hvad skal de handle på, og hvordan skal de gøre det?


Hvis du kan svare klart på disse tre spørgsmål, så ved du også, hvad der er vigtigst at få sagt. Og det kan give dig en sikkerhed til at tackle eventuelle tabte tråde, forstyrrelser og afbrydelser – med overblik, troværdighed og gennemslagskraft.

Få vores gratis e-håndbog om præsentationsteknik i din indbakke - 50 sider fyldt med værktøjer, øvelser og gode råd.

Styrk din kommunikation og gennemslagskraft med vores kurser og 1:1 træning

3 fordele for dig ved vores åbne kurser

- Små hold (max 6 deltagere)
- God tid til øvelser, træning og feedback
- Erfarne og universitetsuddannede undervisere

Og er I en gruppe, en afdeling eller hele virksomheden, så leverer vi gerne et skræddersyet kursus, workshop, foredrag etc. til jer.

Ryk dig – sammen med os

Del denne artikel

Læs mere om mundtlig formidling:

Få din håndbog med første nyhedsbrev

–  50 siders e-bog i præsentationsteknik
–  Tips & tricks
–  Rabatter og tilbud

OBS! Tjek din spam, hvis du ikke modtager en e-mail fra os.