Sådan tackler du pressen og interviews
Se de 5 tips, så du ved, hvordan du kan forberede dig til interviews med pressen eller andre aktører, der gerne vil interviewe dig.
1. Hvad er din rolle?
Få styr på, hvad din rolle i artiklen er. Journalisten har formentlig tænkt sig, at du har en bestemt rolle at spille i interviewet. Er du eksperten? Den med erfaring fra virkeligheden? Måske er du endda tiltænkt en skurkerolle?
Bed om en spørgeramme. Spørg ind til vinklen? Hvem bliver ellers interviewet i artiklen?
Ud fra spørgerammen, vinklen og de øvrige deltagere tegner der sig formentlig et mønster af, hvilken rolle du er tiltænkt.
2. Hold fokus på dit budskab
Hvad er din vigtigste pointe? Alt, det du siger i løbet af et interview, kommer ikke med. Så hvis du har for mange nuanceringer og for lange tankerækker, risikerer du, at journalisten kommer til at fokusere på noget andet, end det du synes er vigtigt. Derfor skal du vide, hvad din vigtigste pointe er. Og prøv at sige det med én sætning. Kan du bruge en rammende metafor, så man husker pointen bedre?
Tænk over, hvordan du kan gentage din pointe i svarene på forskellige spørgsmål uden at overdrive det. Du skal ikke nødvendigvis bekymre dig om gentagelser. Det er journalistens opgave at redigere gentagelser væk. Det er din opgave, så vidt muligt, at holde dig til dit kernebudskab, mens du svarer på forskellige spørgsmål.
3. Hvad er din meta-fortælling?
Om en uge husker ingen, hvad du sagde i interviewet. Men nogen husker måske, hvordan du fremstod. Tænk ud over det aktuelle interview: Hvad vil du gerne have, at andre tænker om dig eller din organisation? Din meta-fortælling kan handle om, hvilket slags menneske du er, eller hvilken slags virksomhed eller organisation du kommer fra. Er du den frække dreng/pige i klassen? Er du den omsorgsfulde, der tager hånd om de ansatte/kunderne/samfundet? Er du den seriøse og professionelle, der har helt styr på tal og fakta? Tænk også over, hvad du ikke vil være. Den forkælede, der forventer, at andre løser dit problem for dig? Den blinde, der ikke kan se egne privilegier?
Brug det i din forberedelse, og tænk over, hvordan du kan vise det uden at sige det direkte. Men det skal selvfølgelig, som al anden branding, have hold i virkeligheden. Du kan ikke overbevisende lade, som om du er noget, du ikke er.
4. Tag styring over interview-situationen
Få pulsen ned, inden du starter dit interview. Hvis du skal i radio eller på tv: Tag en dyb udånding (ja, udånding. Hvis du trækker vejret for meget ind, får du for meget luft på stemmen, så den bliver svagere). Prøv at tale langsomt og roligt, og lad dig ikke rive med af en ivrig journalist eller moddebatør. Du skal selv styre tempoet og vælge, hvornår du tager en kort kunstpause, før du svarer, så du virker rolig og velovervejet, eller hvornår du er lynhurtig og lukker ned for et spørgsmål, der for eksempel udfordrer din præmis.
Stop dig selv og lav din formulering om, hvis du kommer til at sige noget vrøvl. Det er bedre kortvarigt at tabe ansigt, end at skulle stå på mål for noget man ikke mener.
Få citater til gennemlæsning, hvis du er i tvivl om, hvordan du fremstår, eller hvis der er detaljer, der skal være helt korrekte. Men læs dem hurtigt, og svar journalisten hurtigt. Du kan som udgangspunkt kun regne med at få rettet faktuelle fejl og ikke pynte på formuleringer.
5. Vær en god interviewperson
Hvis du vil øge chancen for, at journalisten vender tilbage en anden gang, skal du behandle journalisten med samme venlighed og hurtighed som en god kunde eller samarbejdspartner. Det betyder, at du skal respektere journalistens arbejdsvilkår. Spørg til, hvornår deadline er, og respektér det. Nogle gange er det inden for få timer eller mindre. Vær i god tid, hvis du også vil nå at læse citater igennem. Husk, at godkendelse af citater ikke er en invitation til at skrive dem om. Hvis du er citeret for noget, du ikke kunne have sagt, ikke mener, eller som er faktuelt forkert, så skal du reagere med det samme, men hæng dig ikke i detaljer, som ikke er vigtige.
Artiklen er skrevet af Karl Johnsen
Karl har medietrænet både uerfarne talspersoner til deres første medieoptræden og garvede MF’ere. Karl har arbejdet i det private, i en række NGO’er og på Christiansborg.
Ønsker du du at styrke din optræden i medierne, så tjek vores medietræning og book et forløb med os.