3 gode råd til at få folks opmærksomhed

Peaker du, når du har folks opmærksomhed?

Her er 3 råd, du ikke kan undvære – eller faktisk er det mere dit publikum, der ikke kan undvære dem.

Hører og husker du alt, når du er til foredrag? Det vil du nok sige nej til, og sådan har dit publikum det også. Derfor får du her tre gode råd til, hvordan du kan lege lidt mere actionhelt, skabe højdepunkter og dræbe dine darlings, så dine budskaber kommer ud til dit publikum.

1. Kill your darlings – slå de fleste af dine pointer ihjel

Når vi på vores kurser i præsentationsteknik spørger, hvad deltagerne særligt gerne vil lære, er en af deres øverste ønsker ofte, at de gerne vil kunne kommunikere, så publikum får det hele med. Vores svar er, at så skal de skære indholdet helt ind til benet. Sagt lidt mere poetisk:

Sig ikke, hvad der er vigtigt for dig at sige.
Sig, hvad der er vigtigt for andre at høre.

Det handler altså om, at du i din forberedelse tænker over, hvad der er vigtigt for dine modtagere at høre, så du ikke ender med at levere alle dine mellemregninger og alle dine pointer til dem. Så kill your darlings, og gør det en gang til, hvis du stadig har for mange budskaber, du vil ud med på én gang.

2. Lav sceneskift – skab action, når du starter og slutter din præsentation

I en actionfilm er der en spændingskurve, og det er der også, når du holder en præsentation. Du vil nok kunne nikke genkendende til, at det er meget sjældent, at du har lyst til at undvære indledningen eller afslutningen på en god film. Der vil vi meget gerne være fokuserede og have det hele med. Begyndelsen på filmen sætter rammen for hele oplevelsen, og slutningen samler det hele for os til allersidst. Og sådan er det også med et foredrag – det er de færreste af os, der lever os ind i det uden en fængende indledning eller tager hovedpointen med os uden en effektfuld afslutning. Derfor bør du altid fokusere særligt meget på, hvordan du kan skabe ekstra opmærksomhed, når du tager ordet, og når du siger dine sidste ord.

Så rådet her er: Lav altid sceneskift til start og slut, som fanger og fænger dine modtageres opmærksomhed.

3. Opbyg højdepunkter undervejs – levér dine vigtige pointer med gennemslagskraft

Nu skal alt i en præsentation ikke være forpustende action-packed, men når du er fremme ved en særlig vigtig pointe, kan du bruge et par af de retoriske virkemidler herunder til at opbygge et højdepunkt i din talestrøm:

  • Hold en talepause inden eller efter din pointe, så du skaber suspense eller lader din pointe synke ekstra godt ind.
  • Sænk dit taletempo og læg tryk på hvert enkelt ord.
  • Gå tættere på dit publikum og understreg din pointe med dit kropssprog.
  • Gentag din pointe med en fængende sætning, som dit publikum bliver sprogligt forført af og nemt kan huske.
  • Udvis altid ekstra engagement, når du kommer til din pointe. Hvis du ikke selv er overbevist, overbeviser du ikke andre.

 

Nu har du tre råd, du kan bruge til at skabe retorisk action til din næste præsentation. Og så må du selv lige vurdere, hvor meget actionhelt dit publikum kan bære, at du er. 🙂

THE END!

Har du spørgsmål til artiklen eller til din næste præsentation, så kontakt os endelig – en god snak med os er ganske gratis. Og vil du høre mere om, hvordan du kan styrke dine budskaber og din gennemslagskraft på vores retorikkurser i præsentationsteknik eller med et 1:1 lederforløb, så fortæller vi også gerne om det.

Skriv til mig på hh@retorikfirmaet.dk eller ring på +45 60 14 14 12

Hav en god dag derude med gode peaks. 


Med venlig hilsen

Henrik Høen-Beck
Partner i Retorikfirmaet

Del denne artikel

Læs mere om mundtlig formidling:

Få vores nyhedsbrev

–  Få vores 50 siders e-bog i præsentationsteknik
–  Få tips & tricks
–  Få rabatter og tilbud

OBS! Tjek din spam, hvis du ikke modtager en e-mail fra os.