Anekdoter styrker dine budskaber

Start din næste præsentation med en anekdote og styrk dine budskaber

Anekdote
Kender du det, at du er til oplæg på en konference, og du ved ikke rigtig noget om hende, der nu skal underholde dig de næste 15 minutter. Du har da læst lidt i programmet om indholdet i hendes præsentation, men ellers kender du intet til hende som menneske. Her kan anekdoter være guld værd for foredragsholdere – til hurtigt at give publikum et indblik i, hvem du er, din situation og dine værdier – og skabe bånd med dine tilhørere.

Små historier gør dig og din præsentation levende

Anekdoter kan være din stærke allierede i det mundtlige rum. Den tilsyneladende uskyldige, lille hverdagsfortælling kan fange og engagere dit publikum, så de lytter mere til dig og dine pointer, når du holder din præsentation. Anekdoten er gjort af et særligt stof, der skaber identifikation mellem mennesker; det bemærkelsesværdigt almindelige, det leverpostejsfarvede, det sjove, det snublende, det glemsomme, det typiske, det værdifulde – det menneskelige.

Vis en bid af dig selv

Når du vælger at dele en lille anekdote med dine tilhørere, viser du din menneskelighed. Du er ikke længere kun oplægsholder, om et bestemt emne, for dem, for nu ved de også, at du er mor til en 4-årig med alt det uforudsigelige morgenkaos, der kan høre til – og alle de andre, der har børn i salen, kan identificere sig med dig. I kraft af din anekdote om din morgenstund og tandpastapletten på din skjorte bliver du et mere afrundet og nuanceret menneske, som tilhørerne kan sympatisere og opleve et fællesskab med. Din anekdote har skabt en alliance med publikum, som nu synes, de kender dig lidt bedre og er mere interessant at lytte til, når du leverer din faglige viden.

Træk det tunge stof ned på jorden med anekdoter

Du skal helst ikke anstrenge dig, når du fortæller en god anekdote. Du behøver ikke en fantastisk historie om en vidunderlig hændelse, der siger noget genialt om livet. Slet ikke. Husk på, formålet med din anekdote kan netop være at trække det hele lidt ned på jorden, inden du tager hul på det faglige indhold.

Prøv anekdoten til din næste præsentation

Så for at gøre det helt enkelt: Prøv anekdoten til din næste præsentation eller næste gang du underviser. Den lille, (tilsyneladende) tilfældige bonusfortælling, der skaber et menneskeligt bånd mellem dig og dine tilhørere. Vis din levepostejsfarvede, typiske, snublende og glemsomme, helt almindelige menneskelige side frem, inden du gennemfører dit ekspertoplæg. Og mærk selv, hvordan det vil styrke din troværdighed og gennemslagskraft hos dine tilhørere.

Husk dog, at du selvfølgelig kun skal bruge anekdoter, når det er passende i forhold til publikum og emne. Man vinder nok ikke meget på til en sundhedskonference at fortælle, at man er 5 minutter forsinket, fordi der var lang kø til morgenburgeren på McD. Der ville det med, at du var blevet opslugt af morgenløbeturen, nok være en bedre anekdote at dele.

5 gode grunde til at bruge anekdoten i din næste præsentation

  • Underholde og bløde stemningen i salen op
  • Skabe nærvær og vække opmærksomhed
  • Skabe billeder og tale til publikums sanser
  • Fremhæve fælles værdier og skabe en menneskelig relation
  • Styrke din personlige troværdighed og gennemslagskraft
God fornøjelse med din anekdote 😉

God fornøjelse med din anekdote 😉

Artiklen om anekdoten og præsentationsteknik er udarbejdet af retorisk skribent Julie Kiellberg
og partner i Retorikfirmaet Henrik Høen-Beck.

Har du spørgsmål til artiklen eller til din næste præsentation, så kontakt os endelig – en god snak med os er ganske gratis. Skriv til Henrik på hh@retorikfirmaet.dk eller ring på +45 60 14 14 12.

Del denne artikel

Læs mere om mundtlig formidling:

Få vores nyhedsbrev

–  Få vores 50 siders e-bog i præsentationsteknik
–  Få tips & tricks
–  Få rabatter og tilbud

OBS! Tjek din spam, hvis du ikke modtager en e-mail fra os.