10 gode råd til præsentationsteknik
Brug vores 10 gode råd til at styrke din præsentationsteknik og gennemslagskraft Hvor mange af de 10 råd om forberedelse og fremførelse har du styr
OBS! På mobil kan du se forsiden af lågerne igen ved at refreshe siden.
Kom godt fra start
Plejer du at begynde dine oplæg med at fortælle, hvem du er, og hvor du kommer fra? Så prøv noget nyt, så du kan vække modtagernes interesse helt fra start. Begynd f.eks. med et retorisk spørgsmål som: ”Hvad betyder forandringerne i virksomheden for dig?” Det skaber indledende opmærksomhed og gør præsentationen relevant for den enkelte modtager. Lær også dine første fængende sætninger udenad. Det giver dig mulighed for at skabe god kontakt til dine modtagere frem for at se på dit talepapir eller din PowerPoint. Så kom godt fra start, og så kan du altid bagefter fortælle, hvem du er, og hvor du kommer fra.
Du er på, før du går på
Kan du godt komme til at rynke lidt på næsen eller lave himmelvendte øjne inden din præsentation? Måske fordi teknikken driller, eller fordi toget var forsinket. Så skal du vide, at dine modtagere faktisk vurderer dig og din troværdighed allerede før, du begynder at tale. Så frem med smilet på vej derhen, og husk en venlig hilsen, når du kommer frem. Det får dig til at virke mere imødekommende, og så vil dine modtagere også have en tendens til at lytte mere imødekommende til dig. Så husk, walk the talk, så snart du går hjemmefra! Tænk over dit udtryk, så du kan skabe det rette indtryk og styrke din troværdighed og gennemslagskraft.
Planlæg at planlægge
Tænker du for meget over dine præsentationer, og bruger du uhensigtsmæssigt meget tid på at forberede dig? Så kan det være en god idé at afsætte et fast tidspunkt i kalenderen til din forberedelse. På den måde kan du roligt sige til dig selv, at du har reserveret tid tirsdag klokken 9.00 og ikke behøver bekymre dig over præsentationen indtil da. Det kan give ro til at tackle tankemylderet og et mere skarpt fokus på din præsentation, når tiden er til det.
Troværdighed handler om mere end din faglige viden
Ofte vil dine modtagere gå ud fra, at du er fagligt kompetent, fordi du er udvalgt til at holde præsentationen. Din troværdighed handler selvfølgelig om din faglige viden, men faktisk også om, hvordan du formidler din viden, og hvordan dine modtagere opfatter dig som person. Så næste gang du forbereder dig, så husk at bruge energi på at formidle dit indhold fængende og målrettet frem for kun at fokusere på det faglige indhold. Det vil styrke din troværdighed, kontakten til dine modtagere og din gennemslagskraft. Arbejd især med at levere din indledning, dine hovedbudskaber og din afslutning fængende.
Se dig selv
Har du brug for hurtig og konkret feedback, når du øver dig på et oplæg, så film dig selv med mobilen. Det er nemt og en god hjælp til at se, hvad der fungerer godt, og hvad du kan ændre eller gøre mere af for at styrke din gennemslagskraft. Er det et længere oplæg, kan du filme din indledning, din levering af hovedbudskaberne og din afslutning, da det er der, du skal brænde bedst igennem.
God fornøjelse! 🙂
Sig, hvad du vil sige.
Sig det igen.
Sig, hvad du lige har sagt.
Du kan ikke forvente, at dine modtagere husker alt, hvad du siger, så derfor er det vigtigt, at du får gentaget dit vigtigste budskab, både når du holder korte oplæg og længere præsentationer. Udvælg dit hovedbudskab, og hav fokus på det i begyndelsen, midten og slutningen. Gentagelsen gør det lettere for dine modtagere at holde fokus under din præsentation og få budskabet med sig.
Undgå at rode med slipset, holde om halskæden eller nusse håret
Vi gør det ubevidst, og det virker beroligende for dig, men dine modtagere vil kunne aflæse de beroligende berøringer som usikkerhed. Det kan derfor gå ud over din troværdighed. Se, om du kan identificere, hvad du typisk gør ubevidst, og prøv så aktivt at lade være med at gøre det, næste gang du står til en præsentation eller sidder til et møde.
Træn dig fx i at bruge dine hænder aktivt, frem for at lade dem vandre rundt af sig selv.
Skab flow, rytme og fokus med tretrinsraketten
Bruger du 3-tallet, når du præsenterer? Det er nemlig magisk. En opremsning af tre dele giver flow under din præsentation. Det giver rytme i din tale. Og det giver publikum noget at huske. Ved at bruge den retoriske tretrinsraket kan du på en helt enkelt måde skabe flow, rytme og fokus i din præsentation.
Hold pauser i din talestrøm
Kommer du til at tale for hurtigt og uden pauser, når du præsenterer? Forsøger du måske endda at undgå pauser i talestrømmen? Så skal du vide, at pauserne faktisk er vigtige både for dig og dine modtagere. For dig, så du kan trække vejret dybt, få ro på og fremhæve dine pointer. For dine modtagere, så de kan nå at hæfte sig ved dine guldkorn.
Og husk på, at pauser virker længere for dig end for dine modtagere, så lad være med at gå i panik, hvis der kommer lidt stilhed – nyd den i stedet.
Fortæl, hvad du gør
Brug metasprog gennem din præsentation, så dine modtagere ved, hvad de kan forvente og nemmere kan holde fokus. Metasprog kan være noget så simpelt som at sige: ”Jeg har følgende tre punkter – a, b og c, og jeg vil nu starte med a”.
Fortæl gerne dine modtagere, hvad de får ud af at lytte til dig, hvilke punkter du vil berøre i dit oplæg, forventet taletid, om der er åbent for spørgsmål etc. Og så husk at arbejde med dine overgange, så dine modtagere bliver guidet godt undervejs. Sådan fjerner du faren for, at dine modtagere sidder og tænker over ting, du burde have fortalt dem.
Vælg argumenter, der overbeviser dine modtagere
Ofte er det ikke de samme argumenter, der overbeviser dig, som overbeviser dine modtagere. Du har måske fokus på noget kulturelt, og dine modtagere har fokus på noget økonomisk. Du skal huske på, at du kommunikerer for at overbevise dem og ikke dig selv – tag derfor altid udgangspunkt i dine modtagere, når du udvælger dine argumenter.
Ret dig op og fyld mere
Kryber du sammen, krummer du ryggen eller trækker dine arme ind foran dig, når du skal tage ordet eller holde et oplæg?
I så fald kommer du til at virke usikker og mindre imødekommende. Prøv i stedet aktivt at rette dig op – hold hovedet højt, som man siger. Det signalerer både selvsikkerhed og parathed, og at du gerne vil tale om det, du skal fortælle.
Gør dine hænder synlige
Prøv, næste gang du skal præsentere noget, at holde dine hænder foran dig, så dine håndflader er synlige for publikum. Det er et smart trick, som er med til at øge din troværdighed – for synlige håndflader bliver betragtet som imødekommende, ærlige og tillidsvækkende.
Vær dig selv, og øg din gennemslagskraft
Gennemslagskraft handler ikke om at være den person, der fylder mest i rummet, taler højest og har de største armbevægelser. Det handler om at opbygge en god relation til sine modtagere – og det kan du altså gøre på flere måder. En af de nemmeste er at være sig selv. Så skaber du gennemslagskraft ved at vise ro og fremstå troværdig. Så vær dig selv, og find roen, find engagementet og gør dine budskaber relevante for dine modtagere – så skal de nok lytte. 🙂
Mød din kritik
Typisk trækker vi os lidt tilbage, når vi oplever kritiske spørgsmål og modstand, vi ikke havde forventet. Vi bakker væk. Men prøv i stedet aktivt at træde et skridt frem mod personen eller publikum. Det får dig til at virke parat og imødekommende og dermed mere sikker og overbevisende.
Vær forsigtig
med dit fagsprog
Dine modtagere er ofte ikke lige så godt inde i de fagtermer og brancheord, som du selv er vant til at bruge. Det betyder, at du skal huske at tænke over, hvordan du vil beskrive det, du taler om. Bruger du nogle særlige begreber, andre ikke nemt forstår, kan du nemlig miste troværdighed og ikke mindst dine modtageres opmærksomhed. Husk derfor altid at tilpasse dit sprog til de modtagere, du står overfor.
Kom indvendinger i forkøbet
Hvis du gør det klart for dine modtagere, at du kender til deres bekymringer, så er de mere villige til at lytte til dig. Det gør nemlig, at de oplever, at du også kan se tingene fra deres side. Tænk derfor over, hvilke modargumenter dine modtagere kunne have til det, du gerne vil sige, og hvad du kan komme dem i forkøbet med. På den måde viser du, at du kender til modtagernes situation, og samtidig kan du bygge dine argumenter op ud fra et helhedsbillede og ikke kun ud fra dig selv.
Brug talesprog, når du skal tale
Taler du ud fra et manuskript, når du præsenterer, risikerer du at tale for meget skriftsprog. Prøv i stedet at optage dig selv. Tænd kameraet på din mobil, og sig fra (jule)hjertet, hvad du vil have, dine modtagere skal tage med sig. Se videoen igennem, og skriv de formuleringer ned, som du synes, brænder godt igennem mundtligt. Det er en hurtig og enkel metode, som hjælper dig med skiftet fra skriftsprog til talesprog.
Få fokuseret feedback
Husker du at bruge dine kollegaer eller venner inden din præsentation? Feedback er godt, når du skal arbejde med både opbygningen og fremførelsen af en præsentation. Men faktisk kan feedback blive endnu mere brugbart, hvis du fokuserer den. Når du beder andre om feedback, så sørg for at sige, hvad du gerne vil have, de skal lægge særligt mærke til – for eksempel din indledning, dit kropssprog eller din opbygning. Det giver dem noget konkret at forholde sig til, og det giver dig noget at arbejde med bagefter.
Ryk dine modtagere
lidt ad gangen
Hvis dine modtagere er meget kritiske overfor dit budskab, så skal dit mål ikke nødvendigvis være at flytte dem fra uenig til enig i første omgang. Det er nemlig sjældent, at nogen skifter holdning så hurtigt. Prøv i stedet at rykke gradvist på deres holdninger, så de er tættere på dig og dit budskab, næste gang du skal tale til dem. Efterhånden kan de komme tættere og tættere på dig og til sidst være rykket så meget, at de nu er mere enige end uenige.
Du er vigtigere
end din PowerPoint
Vi kender det godt – det der med at komme til at lave for mange slides proppet med alt det, vi gerne vil sige. Problemet er bare, at det ikke er særlig godt for din mundtlige formidling. Sørg i stedet for, at der er fokus på dig og ikke primært på dine slides. På den måde sikrer du bedre, at dine modtagere lytter og ikke ”bare” læser, hvad du har skrevet. Du kan flytte fokus fra din PowerPoint over til dig ved at lave færre slides og mere enkle slides, der ikke ordret fortæller alle dine pointer. Og skal du dele dine slides ud bagefter, kan du lave en version, hvor dine pointer er uddybet.
Der var engang
Siden tidernes morgen har fortællinger fået mennesket til at spidse øre – fra klassiske eventyr over til en god historie fra hverdagen. Derfor kan du med fordel bruge tid på at tænke over, om der er en god fortælling, der passer godt til din præsentation. Er der fx en person, du kan bruge til at gøre pointen levende? Er der en “eventyrlig rejse”, hvor I overvandt udfordringerne sammen? Eller er der en sjov eller speciel oplevelse, der var udslagsgivende for, hvor du står nu? Snip, snap, snude. Brug historier derude.
Anekdoter styrker
dine faglige budskaber
Inden du kaster dig ud i fagligheden og dine planlagte budskaber, så kan du med fordel lægge ud med en anekdote fra hverdagen. Det kan være om vejarbejdet nede på hjørnet, kaffen på stedet, eller om datteren, der ikke ville have sko på i morges. Meningen er at skabe en forbindelse mellem dig og dine tilhørere, så de kan forholde sig til dig som menneske. Når først I har etableret et fællesskab, smilet eller grint sammen, vil dine tilhørere nemlig lytte mere til dig og dine faglige budskaber. Så husk anekdoten – den styrker dine faglige budskaber.
God jul eller glædelig jul?
Siger du det ene eller det andet? Ifølge Dansk Sprognævn må du selv vælge – der er ingen officielle regler for, hvornår man bruger det ene eller andet. Der er dog nogle tradioner for at sige god jul op til jul og derefter glædelig jul. Men det er forskelligt fra familie til familie og altså op til dig selv. Så god og glædelig jul herfra! 🙂
Brug vores 10 gode råd til at styrke din præsentationsteknik og gennemslagskraft Hvor mange af de 10 råd om forberedelse og fremførelse har du styr
Sådan tackler du pressen og interviews Se de 5 tips, så du ved, hvordan du kan forberede dig til interviews med pressen eller andre aktører,
Prøv noget nyt og få et andet resultat Gør du som de fleste andre, der forbereder en mundtlig præsentation? Åbner du også PowerPoint som det
Brug virkemidlerne til at styrke dine præsentationer og løfte din performance – til fordel for dig og dine modtagere. Se mere her.
Videnskabeligt afsæt – Praktisk tilgang – Effektive værktøjer
Retorikfirmaet I/S | Alle rettigheder forbeholdt © 2024
– 50 siders e-bog i præsentationsteknik
– Tips & tricks
– Rabatter og tilbud
OBS! Tjek din spam, hvis du ikke modtager en e-mail fra os.